Niet harder maar slimmer werken


D.B. Pilzecker, Y. Hooghof, I.M. Dooper, H.J. Kloke

Chair(s): J. Dackus

Thursday 9 march 2017

13:00 - 13:15h

Categories: Poster - Verpleegkundig

Parallel session: Postersessie - Verpleegkundig


Inleiding: 
Vanaf 2010 zien we een jaarlijkse toename van 10-15% van het aantal aanmeldingen van potentiële nierdonoren. Hierdoor ontstaan wachttijden in de procedure wat onzekerheid geeft bij donoren. Zij willen namelijk zo spoedig mogelijk weten of zij kunnen doneren. We hebben daarom gezocht naar mogelijkheden om deze procedure te versnellen binnen de huidige bezetting. 

Vraagstelling: 
Kunnen we het donortraject, vanuit het uitgangspunt van de donor, efficiënter laten verlopen?

Methode: 
We hebben gekozen voor de Lean-methode, om het hele donortraject in kaart te brengen. Lean is een verbeterfilosofie, waarmee je processen continu kunt verbeteren. Lean is niet harder maar slimmer werken! Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn: waar hebben we zelf invloed op en waar kunnen we winst behalen? Met klantvriendelijkheid en efficiëntie als 2 belangrijke pijlers. Stapsgewijs hebben we de huidige situatie van de donorprocedure in kaart gebracht. We hebben bepaalde processtappen verder geanalyseerd om vervolgens verbeterideeën te testen. Wanneer een test de gewenste uitkomst had, hebben we de verbetering geïmplementeerd in het donortraject. Er is ook een verbeterbord geïntroduceerd, dit is een centrale plek om verbetervoorstellen te delen. De voorwaarden hierbij zijn dat de verbetering binnen een maand afgerond kan worden en minimale middelen kost.

Resultaten:
We hebben inzicht gekregen in het eerste deel van het donorproces met bijbehorende knelpunten en verbeterpunten. Ook is er meer begrip ten aanzien van elkaars werkzaamheden ontstaan en is er een open sfeer gecreëerd binnen het donorteam. De procedure rond de aanmelding van de donor en de eerste stappen die genomen worden in de donorscreening zijn verbeterd en protocollair vastgelegd. Zodra een donor zich aanmeldt worden diens huisartsgegevens opgevraagd. Ook wordt er standaard navraag gedaan naar de transplantabiliteit van de ontvanger bij diens behandelend arts. Dit laatste is van belang om vast te stellen hoeveel haast er is om desgewenst het donortraject te versnellen. Of dit daadwerkelijk tijdswinst oplevert voor de donor zal moeten blijken zodra de hele procedure is geoptimaliseerd. Door het verbeterbord hebben we al op korte termijn de nodige verbeterpunten kunnen invoeren in onze dagelijkse praktijk.

Conclusie: 
de Lean filosofie is toepasbaar ter verbetering van het levende nierdonor screeningstraject