Wat is er en wat moet er komen? Het scholingsaanbod voor donatieprofessionals in Nederland


H.M. Dentz, A.H. Brunsveld-Reinders, M.E.C. van der Haak-Willems, C.W.F. Ultee, M. Volbeda

Chair(s): dr. A. Nurmohamed

Thursday 9 march 2017

12:45 - 13:00h

Categories: Poster - Klinisch

Parallel session: Postersessie - Klinisch 2


Introductie: 
Goede donatiezorg kan verleend worden als de zorgprofessionals die betrokken zijn bij postmortale orgaan- en weefseldonatie beschikken over voldoende kennis en vaardigheden. De Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) verzorgt scholing voor deze zorgprofessionals. Echter, er bestaat niet een gestandaardiseerd opleidingsprogramma binnen de ziekenhuizen. Onduidelijk is waar de behoefte van deze zorgprofessionals ligt. Wij hebben gekeken welke functies belangrijk zijn in het donatieproces en onderzocht welke scholing momenteel beschikbaar is, hoe deze scholing beoordeeld wordt, en een inventarisatie gemaakt welke scholing ontbreekt.

Methode: 
De diverse functies zijn geïdentificeerd door het donatieproces van begin tot het eind in kaart te brengen: van donorherkenning tot en met uitname van weefsels en organen. Vragenlijsten zijn ontwikkeld en digitaal verstuurd in een twee-stap methode namelijk 1. respondenten die rechtstreeks zijn benaderd en 2. respondenten die benaderd zijn via een tussenpersoon bij 1. genoemd. Functieprofielen van de professionals zijn bestudeerd en vergeleken met de antwoorden die de professionals gaven op de vragenlijsten.

Resultaten:
In de ziekenhuizen zijn 19 functies geïdentificeerd die nauw betrokken zijn bij postmortale orgaan- en weefseldonatie. In totaal hebben 372 respondenten de vragenlijst ingevuld van wie 38 gedeeltelijk. Van de professionals geeft 44% aan te zijn ingewerkt en 71% van alle professionals heeft scholing gevolgd. Slechts 19% van de verpleegkundigen geeft aan te zijn ingewerkt; mortuariummedewerkers en ZUT-medewerkers scoren laag op zowel inwerktraject als scholing. De Communicatie rond Donatie training is het meest (48%) gevolgd en wordt als goed beoordeeld. Het aanbod van scholing is toereikend vindt 54% van de respondenten. Met het verplicht stellen van scholing is 66% van de respondenten het eens en accreditatie wordt belangrijk gevonden door 58%.

Conclusie:
Scholing wordt door de zorgprofessionals belangrijk gevonden en verdieping van het huidige aanbod is gewenst. De bestaande scholing bereikt niet alle zorgprofessionals. In een donatiecurriculum is de bestaande en gewenste scholing beschreven waarbij een onderverdeling is gemaakt in opleidingen waarbij de professional zich de benodigde kennis en vaardigheden eigen maakt (Basaal) en de ‘Éducation permanente’ waarbij de professional blijft (bij)leren.